Sertailah Perjuangan Kami!


Monday 26 December 2011

Mimpi Seekor Nyamuk


Seekor nyamuk memberitahu sahabatnya, seekor belalang hijau: “ Aku bermimpi semalam.”
“ Kau mimpi apa?”
“Aku bermimpi aku hisap darah segar kenyang-kenyang. Seronok sangat.”
“ Wah ,tu mimpi yang hebat!”
“ Ya dan aku sangat gembira.”
Belalang melihat perut sang nyamuk, kempis.
          Keesokan harinya, sang nyamuk bercerita lagi. “ Aku bermimpi indah lagi semalam. Kali lagi hebat. Aku mimpi, WHO (World Health  Organisation) telah mengharamkan penggunaan sebarang jenis  ubat nyamuk  sebab ia membawa kesan yang tidak baik untuk kesihatan. Wah , seronoknya! Tak perlulah lagi aku lari lintang pukang menyelamatkan diri setiap kali manusia guna ubat nyamuk.”
          “ Ha, ha, ha! Macam-macam mimpi kau. Aku ni tidur mati tiap-tiap malam.”
Sang nyamuk tergelak gembira dan menari-nari.
Hari yang berikutnya, sang belalang pula menegur sang nyamuk:
“ Engkau bermimpi indah lagi? Tersenyum memanjang.”
“ Tepat tekaan kau tu. Semalam aku bermimpi lagi hebat. Aku bermimpi nyamuk diiktiraf sebagai serangga yang dipelihara dan tidak boleh dibunuh. Wah, indahnya hidup ini!”
Sang belalang melihat lagi perut sang nyamuk. Makin kempis. Rupa-rupanya nyamuk masih tenggelam diulit mimpi.
Pengajaran : Ramai manusia hanya bermimpi dan berkhayal, namun hakikatnya tidak pernah melakukan apa-apa. Jangan jadi muslim yang menyangka mereka telah cukup amal sehingga berangan-angan pasti mendiami syurga, sebaliknya imbangilah amaln yang dilakukan denga campuran dua ramuan; khauf(takut) dan raja’ ( harap)...~ nor iman~

No comments:

Post a Comment

Jom Ziarah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...