Sertailah Perjuangan Kami!


Monday 26 December 2011

Bagaimana Islam Mengajar Apabila Tekanan







Keimanan: Kembali kepada Allah melalui ibadah-ibadah fardhu dan sunat yang lain.  Pasakkan dalam diri akan keyakinan bahawa Allah memberikan jalan keluar pada hamba-Nya yang meminta dan mengharap. Konsistenkan amalan supaya bukan sekadar dibuat apabila menghadapi masalah.

Tadabbur: Benar, kita tiada daya untuk melihat Allah , tetapi kita mempunyai bukti-bukti kebesaran Allah. Lihatlah alam yang terbentang luas. Memikirkan betapa Penyayangnya Allah apabila makhluk di dalam batu juga boleh hidup, inikan manusia sebagai khalifah yang menadah tangan dan memohon bantuan-Nya.


Zikir: Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : “(iaitu) orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah hati akan tenang.” (Surah al-Ra’d 13:28)

Berimaginasi: Bayangkan syurga yang cukup indah. Ada sungai arak dan susu yang mengalir, dilayan dengan bidadari yang cantik, tiada sedih, dan buruk sangka. Semuanya menggambarkan ketenangan . Fikirkan, layakkah kita menjejaki ke sana? Bagaimana harus kita ke sana? Syurga boleh menjadi motivasi supaya lebih kuat untuk menghadapi tekanan hidup.

Doa: Beza orang mukmin dengan yang lain adalah senjata mereka yamg dikenali sebagai doa. Doa penguat hubungan antara manusia dengan Allah. Allah berfirman yang bermaksud: “Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya akan aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang yang sombong  takbur daripada beribadat dan berdoa kepada-Ku akan masuk neraka jahanam dalam hina.” (Surah al- Mu’min : 60)
“SELAMAT BERAMAL SAHABAT” ~nor iman~

No comments:

Post a Comment

Jom Ziarah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...